Khamis, 15 Julai 2010

Perihal komuter.

Sebagai pengguna tegar KTM komuter, aku rasa sangatlah terpanggil untuk menulis tentang makhluk tak bernyawa yang paling dekat di hati aku ni. Korang dengar je nama 'KOMUTER' mesti hati dah membuak-buak penuh kebencian, bukan? Itu belum tengok gambar lagi, ok kita recall balik macam mana rupa komuter ni.

Aku selalu membandingkan antara KTM komuter dengan LRT Rapid KL (yang dulu dipanggil Putra) sebab dua-dua aku selalu naik. Kalau terlepas satu tren komuter, memang sangat frustating fikir nak buat apa for the next 15 minutes (itupun kalau punctual la). Di sinilah buku, The Sun (ya aku memang kedekut baca surat khabar berbayar) atau mp3 menjadi sangat berguna, and time tu la baru nak SMS kawan-kawan yang dah lama lost contact.

Berbeza dengan LRT, aku selalu jalan lenggang kangkung tak perlu berkejar-kejar, sebab takda hal punya lah kalau terlepas satu tren pun. Belum sempat kau nak mengeluh atau menangis sebab terlepas, tiba-tiba ek eh, the next tren dah muncul. FYI, frekuensi LRT ni adalah setiap 2 minit (waktu puncak). See, macam mana lah aku tak pilih kasih?

Tapi adalah tidak adil untuk membandingkan komuter dan LRT. Jarak antara stesen untuk komuter adalah jauh, tak macam LRT. Komuter kena kongsi landasan dengan KTM Intercity (alah yang pergi Tumpat, Gemas etc), keretapi kargo, kucing melintas (apakah??). Kerana inilah, komuter kadang-kadang kena berhenti. LRT tiada pemandu dan dikawal oleh sistem komputer, maka punctuality is usually not a problem, sebab timeframe dia berhenti dekat setiap stesen adalah sama. Kalau komuter plak, dapat pemandu yang speeding, cepat la sikit sampai. Kalau pemandu yang baik hati plak, nampak awek cun lari-lari baru nak lintas jejantas pun sanggup tunggu. Banyak variability. Banyak flaws.

Inilah masalah Malaysia. Suka sangat introduce benda-benda baru, tapi benda-benda yang sedia ada tak improve, tak sustain. Ah, malas nak komen lebih. Anyway, since nothing much that we can do to change the system, all we can do is hold on to it. Kalau korang macam aku, takda pilihan lain selain komuter, aku ada beberapa tips untuk memastikan perjalanan dengan komuter berjalan lancar (cewah, macam spokesperson KTM pulak dah):

Tips dan panduan berguna untuk pengguna KTM komuter:


  1. Bagi yang pergi kerja naik komuter, silalah ambil tahu timetable komuter. Senang nak bajet/ adjust time bersiap. Kalau nak pergi awal, boleh naik yang 6.57, kalau terlajak tidur, boleh adjust untuk tren seterusnya pukul 7.12. (Nampak sangat aku dah hafal by heart kan?)
  2. Beli Touch N' Go. Pasti korang tak nak terlepas tren hanya sebab beratur nak beli tiket, bukan? Mesti sakit hati. Pesanan untuk deskmate aku, Nur Amina: sila dapatkan Touch N' Go.
  3. Jangan nak mengada-ngada pakai high heels (waktu puncak). Tau tak, high heels korang tu berpotensi mencederakan kaki orang lain bila bersesak-sesak? Paling tak pun, boleh tersangkut dekat gap platform, hah padan muka.
  4. Kalau nak duduk, boleh cuba tukar tren sebelum KL central. KL central ni memang gudang manusia bertukar tren so, memang sesak. Contoh: Kalau naik LRT (Putra), boleh try turun dekat Pasar Seni, and naik komuter from stesen Kuala Lumpur instead. Faham? Tak faham sudah.
  5. Kita takkan dapat apa-apa kalau asik mengeluh dan marah-marah. Think positive. Tahukah anda, berdiri selama 30 minit bakar kalori lebih tinggi dari duduk 30 minit? So, bila sampai destinasi, anda akan end up lebih kurus (sedikit) berbanding orang yang dapat duduk. Hehe.
  6. Bersyukur la weyy. At least, kita tak kena naik sampan redah buaya pergi kerja. Ada orang, nak beli tiket komuter pun tak mampu, let alone pergi kerja.
  7. Kalau semua tips ni tak membantu, beli kereta je ah.




6 ulasan:

  1. saudari, ahahaah..entry ko ni mengingatkan aku kngn2 kiter b'kejar-kejaran kt kmuter kajang (w'pun sllnya aku la yg b'kejar2 tu)...so let's hv another kejar2 24hb ni...:P

    BalasPadam
  2. "Nur Amina tu mmg hobi dia beratur bli tiket" - spokeperson Nur Amina.

    BalasPadam
  3. Wah Huda, kau executive secretary to Nur Amina ek? hahah.

    BalasPadam
  4. ko bace tak kat sokabar haritu bit, yg train ktm rosak than passengers sume kene kuar jalan kaki ke midvelley from station seputeh kot if i'm not mistaken. sux!i hate KTM. cukuplah aku selalu dpt seat "berdiri" kl-seremban.

    BalasPadam
  5. CikguPJ: Oh hak ah. aku ingat. aku ingat. siap ada gambar diorang jalan kaki lagi. hahah.

    BalasPadam
  6. err...aku tak terasa kurus pun kalau kena diri lama2 babe. haha.

    Ada orang, nak beli tiket komuter pun tak mampu, let alone pergi kerja--> ouch la wey! so tips ke 7 kau tak berkesan kat aku. huhu.

    BalasPadam