Rabu, 14 Julai 2010

A Beginning to an End? Haha.

Ok wau macam tak percaya aku sedang menaip entri sulung aku! Wohoo. Well, sebenarnya bukanlah sulung sangat sebab sebelum ini, aku pernah ada beberapa (which is 2 atau 3 rasanya) entri di Friendster's Blog. Aku suspek Frienster dah tak mampu nak maintain site tu, sebab aku carik balik tapi tak jumpa dah.

Macam mana la aku boleh tiba-tiba, jam 4.15 ptg di office (ada sound effect guruh berdentum) hendak buat blog? Sangat lah buang tebiat, ok? Bila aku menyuarakan hasrat aku nak buat blog pada deskmate aku, Nur Amina (nama samaran), dia memandang aku dengan muka dan kata-kata semangatnya selama 2 minit 17 saat sebelum berpaling semula kepada skrin PC untuk meneruskan bacaan i***cool.blogspot nya (Yaa…itu adalah blog feveret kami, yang akan dilayari selama sejam setelah sampai office/lunch atau waktu-waktu darurat mcm sekarang ni lah: Blog ini bertindak sepertimana caffeine dalam coffee anda tapi warning: bahasanya over sikit la). Aku dan Nur Amina selalu berdoa agar blog itu TIDAK menerima nasib yang sama sepertimana Fesbuk, YouTube, DeviantArt etc yang telah diblok oleh IT unit company kami. Amin (sama-sama aminkan eh).

Well, aku memang dari dulu dah bercita-cita nak ada blog and maintain blog sepertimana kawan-kawan aku skang. Tapi selalu terkubur, sebab (1) takda idea nak tulis pasal apa, (2) stail penulisan yang tak berapa best, (3) Bahasa Melayu SPM aku A2 sahaja (sob sob...). Tapi tadi aku macam terpengaruh dengan tagline Nike ‘Just Do It’ maka aku pun buat sajalah. Takda kerja, PC depan mata, taip aja lah kan?

So, aku nak cerita la aspek-aspek yang aku ambil kira sebelum aku mendaftarkan blog ini (sekitar pukul 4 tadi):

1. Address blog.

Well, sepertimana yang diwar-warkan oleh Hanis Zalikha (aku tak baca sangat blog dia, tapi part ni je yang aku baca: hahah defensive gila). Dia kata, pilihlah address blog yang senang nak eja and baca. Jangan la letak cam hexaminolevulinatehydrochloride.blogspot pulak. Mentang-mentang lah aku minat pharmacology kat Uni dulu, ada hati nak bubuh nama drug yang aku sendiri belum tentu boleh eja. Heh. Contoh address blog yang senang nak eja/baca macam blog Hanis, inibelogsaya.blogspot. Aku mula-mula ingat nak letak inibelogsayapulak.blogspot, tapi macam dah plagiat lah pulak. So, last-last aku pun letak nama sendiri je lah sebab…..mmmm……aku memang malas nak fikir.

2. Bahasa

Aspek kedua yang aku fikir ialah nak pakai bahasa apa dekat blog ni. Bahasa Melayu (BM)? Bahasa Inggeris? Campur? Bahasa mengada-ngada (e.g. kew, lew, uols)? Bahasa isyarat (bayangkan aku sedang buat bahasa isyarat)? Dah lama-lama aku fikir (dalam ¾ minit), aku ingat aku nak guna BM aja lah, walaupun aku mengalami kesukaran (yang dasyat) untuk mengarang surat rasmi dalam BM untuk Pengarah Unit Tajaan MARA, tahun lepas. And akan mix sikit-sikit lah dengan English aku yang dah berkarat ni.

3. Tajuk blog

Sepertimana di atas, tajuk blog aku for the time being ialah ‘Dah solat?’. Mesti korang nak cakap ‘Hek eleh, macam lah waro’ sangat nak bubuh tajuk blog macam ni..(i.e. bunyi mcm dah blog anak saudara Ustazah Bahiyah Semanis Kurma)’. Aku tau, tajuk dia seperti menggambarkan entri-entri aku berkisar tentang nasihat dan tazkirah gitu. Tapi tak salah kan kalau aku nak bertazkirah dengan tajuk (walaupun entri-entri nya banyak merapu/merepek sahaja)?? Kan?
Tajuk ini diambil setelah kejadian hari ini, dimana aku sangat khusyuk membaca blog orang (lepas lunch) sampai lah jam dah pukul 2.15 and Nur Amina (nama pun Nur Amina kan..hik hik) menghulurkan Post-it™ notes kepada aku bertulis “Weh, dah solat?”. Setelah beristigfar panjang, aku pun bergegas ke surau. Ini semua salah blog-blog yang aku baca tu lah, sebab kat tajuk diorang tak ingatkan aku pun untuk solat, isk isk..(Pandainya aku, nak salahkan orang pulak).

4. Template/ layout

Aku ni tak berapa minat lah layout yang konon kiut, berbunga-bunga, girlish and background penuh dengan gambar-gambar. Aduhai…semak nya lahai. Lalu, aku pun pilih la layout yang agak-agak simple sepertimana layout sekarang ni. Aku akui the fact yang aku ni buta IT juga penyumbang besar kepada pemilihan ini coz aku tak reti nak customize sendiri. Haha (gelakkan diri sendiri).

5. Konsep (isi) entri-entri

Err..tak fikir lagi.

Mmm aku rasa takat ni je lah entri sulung aku nih. Kalau panjang sangat pun aku ngan Nur Amina je yang end up baca, kah kah. Or, maybe entri sulung ni je lah satu-satunya entri yang aku ada kat blogspot ni. Sebab nanti aku bajet lama gila tak update and lupa password (or worse lupa username) and aku buat entri sulung kat wordpress, posterous or blog hosts yang lain pulak. Hehe.

p/s: Jangan makan gaji buta dengan melayari fesbuk/ blog sepanjang hari. Kalau dah siap/takde kerja macam aku takpe.

Btw, DAH SOLAT?

4 ulasan:

  1. wawiiwuuu...gud intro :)
    kalo keje luar ofis,xleh la slalu bkk tenet..huhuh

    BalasPadam
  2. Hai Timmy si pengomen sulung aku.

    Alah ko bukan dah tukar hp Nokia (model apa tah)? Kan boleh surfing2 pakai tu.

    BalasPadam
  3. hye babe.

    hope this is not the first and the last one from you. keep it up! i promise ill read every single day-well, i've got nothing better to do anyways :p

    X

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam