Ahad, 25 Julai 2010

perihal kasut sekolah dan air.

Beberapa hari lepas, sewaktu aku tengah tunggu tren, ada segerombolan budak perempuan sekolah menengah lalu depan aku. Mata aku tertumpu dekat kasut sekolah diorang. Hmm.. agak kotor la. Standard la, hari Jumaat, so dah lima hari pakai. Dalam hati aku, mm, ni kalau kasut budak sekolah rendah mesti lagi dasyat. Yela, hari-hari main ‘polis-en-three-one-two-jaga’ dengan yang lagi satu yang games buat bulatan lepas tu pijak-pijak kasut tu. Apa tah nama dia.

Tiba-tiba aku terfikir kewajaran pakai kasut sekolah putih ni. Beberapa bulan lepas, TheStar ada keluarkan debate pasal kewajaran uniform sekolah kat Malaysia. Kalau diikutkan, memang dah lama dah uniform sekolah kat Malaysia diperkenalkan (google sendiri ah) dan tak pernah tukar – at all. Artikel tu ada komen macam-macam termasuk warna pinafore dan kain kurung sekolah menengah – warna biru muda – yang sangat terang and dan tak lawa (aku setuju) and also kewajaran pakai kasut sekolah putih. Ho yes. Kasut putih.


Apsal eh? Kasut putih? Well, jawapan standard mungkin seperti:

  1. Teaches students to be responsible: Kasut putih kena basuh setiap minggu, kena kapur etc
  2. …………..(takda idea)
Betul ke kasut putih menjadikan murid-murid lebih bertanggung-jawab? Well, mungkin partly true. Untuk itu, aku ada menemu-bual seorang pelajar darjah 1 yang bersekolah di salah sebuah sekolah kerajaan. Memang candidate yang sesuai la. (well actually anak buah aku – Icha).

Aku : Icha, siapa yang basuh kasut sekolah tiap-tiap minggu?
Icha : Mama la.
Aku : Ooooo. Habis tu Icha kapurkan ke?
Icha : Tak lah. Baba yang kapurkan. Icha simbah aja..
Aku : Simbah? Apa tu?
Icha : Ala, lepas mama basuh, icha simbah la air.
Aku : Ooo.. (bilas rupanya)
Icha : Nak tau tak Icha basuh pakai apa? Pakai Vanish. Tapi tak pakai pencuci. Vanish je.

Ok stop dah advertise Vanish plak. Dah lari topic. Aku suspek Icha ni mewakili 6/10 budak-budak darjah 1 seluruh Malaysia. Kalau tak mak yang basuhkan, orang gaji basuhkan, tak pun mak-mak ni campak je dalam washing machine. Setel semua. Ok fine, darjah 1 baru. Maybe dah besar sikit, diorang basuh sendiri. But still, tak boleh belajar pasal tanggung-jawab ke kalau pakai kasut hitam? Tak cukup ke diorang kena jaga baju putih/ tudung putih diorang supaya tak kena sambal nasi lemak kat kantin? Kasut hitam pun kena kiwi tiap-tiap minggu apa.

Dan satu lagi, isu air. Basuh kasut setiap minggu pakai berapa liter air? Kalau ada 7 adik-beradik? Mungkin isu air ni tak (or belum lagi) signifikan kat Negara Malaysia tercinta ni. Tapi sewaktu aku kat bawah-bawah (The Land Down Under) dulu, isu air cukup besar. Undang-undang utk water restrictions diorang kadang-kadang ridiculous. Ok contoh:

Water restrictions (stage 3a):

  • Carwashing – tak boleh pakai water hose, boleh pakai baldi sahaja. Bersihkan windscreen, tingkap, ngan lampu. Ha, bersyukur kan, jadi rakyat Malaysia, boleh basuh kereta sesuka hati, seminggu dua kali lagi.
  • Garden watering - Siram pokok pakai watering cans/ bucket on alternate days (selang seli hari) from 6-8 am ONLY. Lawns CANNOT be watered.
  • Shower – Suggested 155 Litre per person/day or equivalent to 3 minute-shower. Ok ni memang aku mengaku tak ikut. Housemates aku sume Melayu mandi on average 10-15 minutes. Cik T** pulak minimum 30 minutes (Hehe kali ni ada nama kau, so jangan nak merajuk-rajuk lagi kata aku tak mention nama).

Memang teruk laws diorang, tapi setakat ni tak pernah pulak ada catuan air ke, gangguan bekalan air ke. Takda.

Ok berbalik pada isu kasut sekolah putih tadi. Mengajar murid-murid bertanggung-jawab? Hmm. boooooleh lah. sikit. It's more to a weekend activity with the whole family dah skang. Kalau ikut contoh family Icha tu - macam dah satu keluarga je terlibat dalam pembasuhan kasut sekolah. Bazir air? Bagi aku, adalah sikit. Still rasa kasut hitam (bukan canvas) is better. Lagi smart, tak perlu cuci, hanya kiwi. Just my 5 cents.

Tapi benda remeh-remeh macam uniform sekolah ni, susah nak ubah. Yang pelik nya, benda-benda besar cam UPSR ngan PMR boleh pulak. Kejap ada PTS kejap takda, kejap Math and Science in English, kejap in BM. Macam lab guinea pigs dah aku tengok budak-budak sekolah sekarang ni.



6 ulasan:

  1. FYI bit, adek aku yg form one tu pon kenkadang mak aku yg basohkan lepas penat mak aku menyuruh. Aku hangin betol ngan diorang yg terlebih lemak tuh huh. Betol ckp ko better pakai kasut itam pvc or leather(bagi yg kaye-raye hehe) macam ktorang kat maktab (promote mrsm jap haha).

    BalasPadam
  2. Ha, yang PVC tu la yang aku maksudkan. Bukan mahal pun kan?

    BalasPadam
  3. Err, bukan. Anak sapa tah. gambar gugel.

    BalasPadam
  4. owh gmbar gugel..ak igt gmbar lain td (ejaan x tahan)..sep baik nama x kn petik under isu air td ekekeke

    BalasPadam
  5. hahaha! aini cari2 part mane bit quote name tim. dh jumpe dah!

    BalasPadam